chiazaad
Eten en Drinken

Wat zijn de voordelen van chiazaad?

Chiazaden, wie kent ze niet!? Kleine, zwarte zaadjes afkomstig van de plantensoort Salvia Hispanica (Chiaplant). Chiazaad is super gezond, onder andere door de hoge gehaltes aan ijzer, eiwitten, voedingsvezels en omega 3-vetzuren. Maar welke voordelen heeft deze superfood nog meer? Wij hebben er een aantal voor je op een rij gezet.

1. Chiazaden voor een gezonde spijsvertering

Deze superfood bevat per 100 gram maar liefst 34 gram voedingsvezels. Door chiazaden toe te voegen aan je dagelijkse voedingspatroon, krijg je een flinke hoeveelheid vezels binnen. Deze vezels houden vocht vast in je lichaam wat zorgt voor een makkelijke en regelmatige stoelgang.

chiazaad

2. Chiazaden voor het verlagen van de bloeddruk

Door het hoge gehalte aan omega 3-vetzuren heeft chiazaad een bloeddrukverlagende (bloed verdunnende) werking. Wanneer je al een lage bloeddruk hebt, kan je deze zaden beter vermijden. Ook wanneer je hier medicatie voor slikt is het niet verstandig chiazaadjes op te nemen in je voedingspatroon. Als je medicatie slikt, raadpleeg altijd de bijsluiter of neem contact op met je huisarts.

3. Chiazaden voor een mooiere huid

Een mooie huid komt van binnenuit. Het chiazaadje heeft een hoog gehalte aan omega 3-vetzuren. Deze omega vetzuren zijn essentieel voor een egalere, gladdere en jonger uitziende huid. Tegenwoordig kan je deze superfood ook op je huid (en haren) aanbrengen in de vorm van olie. Deze olie bevat een nog hogere concentratie omega 3-gehalte.

4. Chiazaden voor het bevorderen van gewichtsverlies

Wanneer je chiazaden 10 minuten laat weken kunnen ze meer dan 12 keer hun eigen gewicht in water (of andere vloeistoffen zoals thee en yoghurt) opnemen. Tijdens het weken krijgen de zaadjes een geleilaagje. Wanneer deze papperige zaadjes in je maag belanden zorgt dit ervoor dat de omzetting van koolhydraten naar suikers wordt vertraagd. Dit draagt bij aan het in balans houden van de bloedsuikerspiegel. Hierdoor hoeft er minder insuline aangemaakt te worden en val je beter af. Daarnaast zorgt het geleilaagje ervoor dat je langer verzadigd bent en minder behoefte hebt aan calorierijke snacks.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *